Z dějin letectví

Wilhelm Kress – konstruktér tandemového trojplošníku

Jirka, 10.3.2014

Druhý historický model, který jsem  postavil, byl tandemový trojplošník rakouského konstruktéra  Wilhelma Kreisse. Pro výstavu k jubileu prvního letu bratří Wrightů jsem zhotovil model poháněný dvěma gumovými svazky, takový (v jiném měřítku) jako Kress předváděl učené císařsko-královské společnosti při přednášce navštívené řadou vědců slavných jmen. Modelu říkal Aeroveloce.

width=

Wilhelm Kress se narodil roku  1836 v Sankt Petěrburku německým rodičům, kde jeho otec měl továrnu. Nedostudoval reálku a vyučil se stavitelem klavírů. Jako dospělý navštívil výstavu ve Vídni a ta ho tak uchvátila, že zde zůstal do konce života. Tady se živil jako ladič pian. Technické nadání, řada vtipných vynálezů, aktivita, osobní šarm ho přivedlo do styku s nejvyšší společností. Pronikl až do prostředí vládnoucí rodiny a dokonce byl představen císaři Františku Josefu I. (Ostatně ten u nás posmívaný Procházka vypsal vysokou odměnu na vyřešení problému létání.)

Kress se ve svých šedesátisedmi létech pustil do stavby velkého letadla. Poslyšte, jak popisuje současník Kressovu formu létacího stroje: trup je podoben lední plachetní jachtě, má dva štíhlé dlouhé trupy, které slouží jako plováky, nebo saně. Křídla v ploše za sebou vylučují interferenci. Stroj má výškové i směrové kormidlo, jsou funkční při pohybu letadla. Jeden motor pohání dvě vrtule, tvořené pružným nekonečným prutem, stočeným do osmičky,  propojenou hřídelí.  Na ose průmětu jejich styku potažené plátnem. (Jestlipak si Kress uvědomil, že posunem průsečíku prutu osmičky po hřídeli vznikne vrtule s měnitelným stoupáním, primitivní, ale ve své jednoduchosti geniální.)

Řekne se: započal stavbu. První problém: materiál. Dnes při ohromném výběru a paletě jakostí – naprosto jednoduchá věc. V Kressově době: měsíce a roky nervy drásající dobrodružství. Třeba motor:  smlouva s Daimlerem na úpravu automobilového motoru: požadavek: 200 kg, 36 koní. Výsledek 300 kg, 30 koní. Předpoklad startovací váhy 600 kg narostl na skutečných 850 kg. Letiště: v blízkosti Vídně není potřebná plocha. Řešení: přehradní jezero u města Tulnn v okrese Wienerwald – nedostatečné, malá plocha, už při pojíždění nutno ostře zatočit, aby se stroj nerozbil o přehradní hráz. Drobné nedostatky:  Plováky při pojíždění se plní vodou a dále zhoršují váhovou bilanci. Nemožno dnes  vyvrátit tvrzení, že byly shora otevřené, možná to byla tkanina potahu, která propouštěla vodu. Pokusy o vzlet v roce 1901 byly neúspěšné. Podle odborných posudků mělo Kressovo letadlo všechny předpoklady (dostatečnou plochu, správný úhel náběhu, nízké plošné zatížení atd.), aby mohlo vzlétnout. Za dva roky se to povedlo bratřím Wrightům.

Kress zemřel ve Vídni v roce 1913 a jeho jméno není dnes úplně zapomenuté, protože Kress je dnes považován za vynálezce systému řízení s řídicí pákou – knyplem. Alespoň něco. (Jiní udávají jako vynálezce knyplu francouzského konstruktéra Roberta Esnault – Pelterie podle patentu z roku 1906. Podle leteckých bájí měl R.E.Pelterie po válce žalovat letecké výrobce všech válčících států pro porušení patentu použitím knyplu bez licenčního poplatku. A dál pohádka: Robert Esnault Pelterie vysoudil ohromné peníze.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>